bg

FOKUS – 2010

Posted on January 11, 2010

hvad bringes i fokus i 2010

2009 var året hvor “finanskrise” var øverste punkt på den ledelsesmæssige hitliste. Hvordan 2010 listen kommer til at se ud er meget spændende – overlever “finanskrisen” som suveræn topscorer eller rykker der nye kandidater ind på hitlisten og udfordrer førstepladsen.

Det tror vi  – ikke mindst begrundet i behovet for, at der sker et ledelsesmæssigt kontekstskifte i virksomhederne.

På landevejen er det jo kun de tåbelige, som stadig skøjter rundt på sommerdæk og råber højt om, at det er for dårligt at vejvæsnet ikke har fået ryddet sne og saltet – rette kontekst er her at blive hjemme, og skal man ud at køre, så har bilen i det mindste vinterdæk på – man har investeret i at kunne komme sikkert frem og i at nå sin destination. 

I 2010 bliver vindervirksomhederne dem som tør satse – de som,

  • lytter til kundebehov
  • tør og vil ændre organisationen, så den matcher fremtidens behov og krav
  • tør og vil investere i at udvikle sine medarbejdere
  • prioriterer godt købmandskab

og sætte ambitioner på ledelsesdagsorden – såvel virksomhedens som de personlige ambitioner. Alt sammen med med mål, at finde nye ambitions højder, så resultaterne heraf kan ses på virksomhedens bundlinje – Return On Ambition.

En god indgang og perspektivering – nytårsforsæt – er at udfordre sin egen tænkning, og på årets første ledelsesmøde stille sig selv et par gode spørgsmål,

  • har vi de nødvendige ledelseskompetencer i virksomheden for at nå vores 2010 mål?
    • hvilke ting gjorde vi ledelsesmæssigt godt i 2009. Hvilke andre ting og måder skal vi fokusere på i 2010, og har vi de nødvendige ledelsessegenskaber og -kompetencer hertil
    •  udøvede vi god ledelse i 2009. Trænger vores ledelsesadfærd og -kompetencer til et serviceeftersyn
    • hvorfor skal virksomheden ledes af os
  • kender vi til 2010 behov – kan vi eksekevere?
    • har vi afdækket behov for kompetencer og matcher de vores strategi
    • er det nu at vi skal inddrage og spørge vores medarbejdere
  • hvad skal vi ændre og anskaffe?
    • hvad skal vi øge / have mere af (+) – hvad skal vi skabe (+) – hvad skal vi reducere (-) – hvad skal vi fjerne (-)
    • give virksomheden et servicetjek på overordnede forretningselementer udfra ovennævnte

2010 bliver et spændende og udfordrende år, og vi glæder os til at være forretningspartner og med til at skabe kontekstskifte, som betyder at 2010 hitlisten får nye topscorere.

Tine Sørensen & Peter Jølck